rigtigt eller forkert pdf.pdf

Rigtigt eller forkert?

Kompetenceområde: Etik og livsfilosofi

Klassetrin: 1. - 3. klasse

Lav to markerede områder udenfor på et sted, hvor eleverne kan have god afstand til hinanden. Et område for “rigtigt” og et for “forkert”.

  • Læreren læser forskellige udtalelser op. Det kan for eksempel være eksemplerne i det vedhæftede dokument.

  • Eleverne løber hen til det område, de bedst synes passer bedst til det, som læreren læser op.

Efter aktiviteten samles der op på resultatet.



gæt en fortælling 3-5 rigtig.pdf

Gæt en fortælling!

Kompetenceområde: Bibelske fortællinger

Klassetrin: 3. - 5. klasse

Læreren laver en bunke med bibelske fortællinger, eller klipper og bruger eksemplerne til ventre. Klassen går udenfor, og her leger I gæt og grimasser. Det kan fx være i hold tre mod tre, så der kan holdes god afstand.

  • En elev fra hvert hold trækker på skift en bibelsk fortælling, som de skal få de andre på holdet til at gætte. Eleverne kan evt. søge fortællingen frem på bibelenonline.dk. eller spørge læreren om hjælp.

  • Hvis det hold, der trak kortet, ikke gætter fortællingen indenfor et tidsrum, som man har aftalt inden, får det andet hold lov til at gætte.

  • Hver gættet fortælling giver et point.

etiske dilemmaer 4-6 pdf.pdf

Etiske dilemmaer

Kompetenceområde: Livsfilosofi og etik

Klassetrin: 4. - 6. klasse

Lave en quiz og byt med dilemmaer. Du kan evt. bruge de dilemmaer, der er her til højre.

  • Elever får et dilemma hver, som de går rundt mellem hinanden i grupper max 10 og præsenterer. Begge skal svare på dilemmaet. Hold evt. to meters afstand.

  • Når begge har svaret, så bytter eleverne kort og finder en ny klassekammerat, som han præsenterer dilemmaet for.

  • Efterfølgende kan klassen, i en rundkreds udenfor, snakke om dilemmaerne. Hvilke var de sværeste og hvorfor?

  • Hvad kendetegner et dilemma?

  • Lav evt. selv nye dilemmaer.

symboljagt.pdf

Symboljagt

Kompetenceområde: Kristendomskundskab

Klassetrin: 3. - 6.

På kirkegården er et væld af kristen symboler repræsenteret.

Eleverne kan gå på (stille og rolig) symbol jagt på kirkegården og notere ned eller tage billeder af de symboler, de finder. Husk at sige til eleverne at de skal vise respekt og ikke tage billeder af navne m.v.

Hjemme i klassen, kan I arbejde med symbolerne og deres betydning.

Fx ved at søge på religion.dk eller bruge et opslagsværk.

gæt et begreb pdf.pdf

Gæt et begreb

Kompetenceområde: Kristendom

Klassetrin: 4. - 6. klasse

Læreren laver en bunke med kristne begreber. Eller benytter dem, der er her til venstre. Klassen går udenfor og her leger Igæt og grimasser. Det kan fx være i hold tre mod tre, så der kan holdes god afstand.

  • En elev fra hvert hold trækker på skift et begreb, som de skal få de andre på holdet til at gætte. Hvis det hold, der trak kortet ikke gætter begrebet indenfor et tidsrum, som man aftaler inden, får det andet hold lov til at gætte.

  • Hver gættet begreb giver et point.

  • Efterfølgende kan eleverne lave moderne fortællinger, hvori begrebet indgår.

4-6 makkerpar.pdf

Hvem passer med hvem?

Kompetenceområde: Kristendom

Klassetrin: 4. - 6.

Læreren printer kortene, som er til venstre, eller finder selv på nogle.

  • Klassen går udenfor.

  • Eleverne får et kort hver.

  • Med afstand imellem sig - gerne to meter, skal eleverne finde en klassekammerat, som har et kort, der passer til det, eleven selv har (fx kors og kristendom).

  • Når alle har fundet en makker, som deres kort passer sammen med, er aktiviteten slut.

  • Efterfølgende kan eleverne arbejde med kortene - fx beskrive betydningen for religionen. I eksemplet med korset - hvad betyder korset i kristendommen og hvorfor?

gæt en fortælling 6-9 final.pdf

Bibelske fortællinger

Kompetenceområde: Bibelske fortællinger

Klassetrin: 6. - 9. klasse

Læreren laver en bunke med bibelske fortællinger, eller klipper og bruger eksemplerne til ventre. Klassen går udenfor, og her leger I gæt og grimasser. Det kan fx være i hold tre mod tre, så der kan holdes god afstand.

  • En elev fra hvert hold trækker på skift en bibelsk fortælling, som de skal få de andre på holdet til at gætte. Eleverne kan evt. søge fortællingen frem på bibelenonline.dk.

  • Hvis det hold, der trak kortet, ikke gætter fortællingen indenfor et tidsrum, som man har aftalt inden, får det andet hold lov til at gætte.

  • Hver gættet fortælling giver et point.

  • Efterfølgende kan eleverne undersøge nærmere om de fortællinger, de ikke kendte. Fx læse dem på bibelen online. Enkeltvis kan de omsætte fortællingen til fx en tegneserie, med samme budskab men i moderne udgave, som kan hænges op i klassen.

planche stafet.pdf

Planche stafet

Kompetenceområde: Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser

Klassetrin: 6. - 9.

I klassen, på gangen eller udenfor placeres to plancher, man kan skrive på. Læreren vælger et tema eller en periode, som stafetten handler om. Det kan fx være: Islam, Scientology

  • Klassen deles i to grupper der står på række (evt. med to meter mellemrum, hvis nødvendigt)

  • Eleverne løber på skift op og skriver et ord/ begreb, der har med overskriften at gøre. Selvom man ikke kan finde på et ord, skal alle elever løbe turen.

  • Holdene sammenligner efterfølgende deres ord - hvem har flest?

  • Eleverne kan efterfølgende lave en faglig tekst om religionen, hvor de skal inddrage alle de ord, de har skrevet på planchen.

etiske dilemmaer 7.-9. pdf.pdf

Etiske dilemmaer

Kompetenceområde: Livsfilosofi og etik

Klassetrin: 7. - 9.

Lave en quiz og byt med dilemmaer.

  • Elever får et dilemma hver, som de går rundt mellem hinanden i grupper på max. 10 og præsenterer. Begge skal svare på dilemmaet.

  • Når begge har svaret, så bytter eleverne kort og finder en ny klassekammerat som han præsenterer dilemmaet for.

  • Når du som lærer beslutter det er tid, skal eleverne samles i grupper. Her får de et sæt af alle dilemmaerne udleveret. Nu skal eleverne tale sammen om at prioritere dilemmaerne. Hvilket er det sværeste at svare på og hvilket er det nemmeste?

  • De placeres i en lang række efter sværhedsgrad. Grupperne kan efterfølgende præsentere hinandens dilemmarækker.

  • I kan selv finde på nye dilemmaer og bruge.

7-9 makkerpar.pdf

Hvem passer med hvem?

Kompetenceområde: Kristendom

Klassetrin: 7. - 9.

Læreren printer kortene, som er til venstre, eller finder selv på nogle.

  • Klassen går udenfor.

  • Eleverne får et kort hver

  • Med afstand imellem sig - gerne to meter, skal eleverne finde en klassekammerat, som har et kort, der passer til det, eleven selv har (fx. reformationen og protestantisme).

  • Når alle har fundet en makker er aktiviteten slut.

  • Efterfølgende kan eleverne arbejde med kortene - fx beskrive betydningen for religionen. I eksemplet med reformationen - hvad betyder reformationene for kristendommens historie?