coronavirus og karantæne.pdf

Coronavirus og karantæne

Kompetenceområde: Samfundsfaglige metoder

Klassetrin: 8. - 9.

Hvordan kan man undersøge, hvordan den almindelige dansker har ageret under coronakarantænen?

  • Eleverne finder et tema, som de vil undersøge vedrørende coronakarantænen. Det kan fx være hvad folk har brugt tiden til hjemme? Om de har holdt sig til retningslinjerne? Hvad der har haft størst betydning for den enkelte.

  • Eleverne finder relevante spørgsmål, de vil stille.

  • Eleverne går på gaden for at interviewe folk på behørig afstand som en rigtig journalist under coronapandemien og/eller laver online spørgeskemaer.

  • Efterfølgende skal eleverne formidle resultatet. De skal selv vælge den mest velegnede formidlingform.

Corona og medierne - Samfundsfag.pdf

Corona og medierne

Kompetenceområde: Medier og politik

Klassetrin: 8. - 9.

Under coronakrisen er der i medierne et konstant flow af nyhedsstrømme. De handler om hvem, der gør det bedst, hvordan man bedst ruster sig til at klare sig bedre, og om regeringerne verden over gør det rigtige. Eksempler på nyhedsmedier, som kunne sættes i spil i undervisningen kan findes på denne padlet: https://padlet.com/ammd/medierogcorona

  • Hvad er forskellen på misinformation og fake news?

  • Eleverne kan arbejde med, hvad de anser for fake news og hvad der er misinformationer - fx ud fra opslag på ovennævnte Padlet.

  • Hvilken betydning har medierne for den politiske dagsorden?

  • Skriv en artikel om, hvordan man som almindelig borger forholder sig til den uendelige strøm af nyheder, og hvordan man vurderer kvaliteten.


socialt samvær under en pandemi pdf.pdf

Socialt samvær under en pandemi

Kompetenceområde: Sociale og kulturelle forhold og samfundsfaglige metoder

Klassetrin: 8. - 9.

  • Lad eleverne undersøge kravene til socialt samvær under en pandemi som fx Corona. Fx ved at se denne video

  • Eleverne skal nu omsætte de regler, der er til en informationsvideo til unge mennesker i Danmark. Hvordan skal det formidles?

  • Eleverne skal tænke ind, hvordan man bedst får de unges opmærksomhed, og hvor det er mest vigtigt for unge at være sammen.

  • Eleverne kan evt forsøge at sende deres ideer til myndighederne efterfølgende.