Coronavirus og karantæne
Kompetenceområde: Samfundsfaglige metoder
Klassetrin: 8. - 9.
Hvordan kan man undersøge, hvordan den almindelige dansker har ageret under coronakarantænen?
Eleverne finder et tema, som de vil undersøge vedrørende coronakarantænen. Det kan fx være hvad folk har brugt tiden til hjemme? Om de har holdt sig til retningslinjerne? Hvad der har haft størst betydning for den enkelte.
Eleverne finder relevante spørgsmål, de vil stille.
Eleverne går på gaden for at interviewe folk på behørig afstand som en rigtig journalist under coronapandemien og/eller laver online spørgeskemaer.
Efterfølgende skal eleverne formidle resultatet. De skal selv vælge den mest velegnede formidlingform.
Corona og medierne
Kompetenceområde: Medier og politik
Klassetrin: 8. - 9.
Under coronakrisen er der i medierne et konstant flow af nyhedsstrømme. De handler om hvem, der gør det bedst, hvordan man bedst ruster sig til at klare sig bedre, og om regeringerne verden over gør det rigtige. Eksempler på nyhedsmedier, som kunne sættes i spil i undervisningen kan findes på denne padlet: https://padlet.com/ammd/medierogcorona
Hvad er forskellen på misinformation og fake news?
Eleverne kan arbejde med, hvad de anser for fake news og hvad der er misinformationer - fx ud fra opslag på ovennævnte Padlet.
Hvilken betydning har medierne for den politiske dagsorden?
Skriv en artikel om, hvordan man som almindelig borger forholder sig til den uendelige strøm af nyheder, og hvordan man vurderer kvaliteten.
Socialt samvær under en pandemi
Kompetenceområde: Sociale og kulturelle forhold og samfundsfaglige metoder
Klassetrin: 8. - 9.
Lad eleverne undersøge kravene til socialt samvær under en pandemi som fx Corona. Fx ved at se denne video
Eleverne skal nu omsætte de regler, der er til en informationsvideo til unge mennesker i Danmark. Hvordan skal det formidles?
Eleverne skal tænke ind, hvordan man bedst får de unges opmærksomhed, og hvor det er mest vigtigt for unge at være sammen.
Eleverne kan evt forsøge at sende deres ideer til myndighederne efterfølgende.